Termin reklama kontekstowa jest powszechnie znany wszystkim specjalistom z dziedziny reklamy w ogóle oraz szeroko rozumianego marketingu. W głównej mierze chodzi bowiem o to, że jest to przedstawianie użytkownikom sieci wielorakich usług interaktywnych, a więc takich jakie świadczone są przez firmy zwane agencjami marketingowymi, czy też innymi słowy interaktywnymi.
W szczególności należy zwrócić uwagę na to, że korzystający masowo z reklamy kontekstowej mają sposobność dowiedzenia się sporo na temat działania forów internetowych, interaktywności komunikatorów, które na dziś dzień biją rekordy popularności, jak także z działaniem mailingu, czy stron www. Dodatkowo, nie zapominajmy także i o tym, że kontekstowa reklama bazuje na dostosowywaniu treści czyli kontekstu nośników reklamowych i samych reklam konkretnie do stron i ich charakteru. Warto zatem zwrócić uwagę na to, że reklama kontekstowa bazuje przede wszystkim na tym, że poprzez treść, czyli właśnie kontekst uderza się do określonej grupy targetowej, w konsekwencji czego możliwe jest sprzedanie jakiegoś produktów, wyrobu, czy też zachęcenie do korzystania z usług świadczonych przez reklamowaną w stylu reklamy kontekstowej firmę. Można mówić o dwóch podstawowych i najczęściej wymienianych opcjach występowania reklamy kontekstowej. Są to warianty kompletnie odrębne, niezwiązane ze sobą nijak. W szczególności chodzi zatem o reklamę prezentowaną na zewnętrznych stronach www, a także i tak zwaną reklamę sponsorowaną, czyli prezentowaną bezpośrednio w zestawieniach wyników wyszukiwarki sieciowej.