Modele dochodowe w marketingu interaktywnym

Planowanie kampanii marketingowej przez agencję interaktywną

Wraz z rozwojem marketinguj interaktywnego doszło jednocześnie do systematycznego tworzenia coraz to nowszych rodzajów sposobów rozliczenia kosztów wiążących się z inwestycją w reklamę internetową. Na tej podstawie zaczęto mówić o kilku podstawowych modelach rozliczeniowych, a w tym między innymi CPV, CPC czy też CPM. O tym, czym charakteryzuje się każdy z tych modeli dowiesz się w dalszych fragmentach.

Model dochodowy z kategorii CPM opiera się na formalnym pełnym określeniu Cost Per Mille, czy też używanym przez wielu ekspertów Cost per Thousand – inaczej w wersji skrótowej CPT. Jest to sytuacja, w której osoba, która świadczy reklamę płaci za to, że wystawi wiadomość danej grupie użytkowników, czyli tak zwanej grupie targetowej. Co więcej, warto również nadmienić, że per mille, jakie stanowi fragment pełnego nazewnictwa modelu rozliczeniowego CPM bazuje zwłaszcza na tysiącach wyświetleń, dlatego też inne określenie na to a więc cost per thousand. M od Mille to natomiast zapożyczenie ze starodawnego języka łacińskiego, gdzie mille traktowano jako M a więc tysiąc. Należy wspomnieć również i o tym, że w przypadku metody CPM nie wszystkie wyświetlenia są naliczane. Można także mówić o wewnętrznych działaniach użytkownika czy przeładowaniach. Ogólnie rzecz biorąc jednakże metoda tu opisywana stanowi zdecydowanie najbardziej rozpowszechniony model jeśli chodzi o rozliczenia reklamowe. CPV natomiast to innymi słowy Cost per visitor, czyli reklamodawca uiszcza odpowiednie sumy pieniężne, gdy dojdzie do tego, iż grupa odbiorcza wejdzie na strony.