Termin reklama kontekstowa jest powszechnie znany wszystkim specjalistom z dziedziny reklamy w ogóle oraz szeroko rozumianego marketingu. W głównej mierze chodzi bowiem o to, że jest to przedstawianie użytkownikom sieci wielorakich usług interaktywnych, a więc takich jakie świadczone są przez firmy zwane agencjami marketingowymi, czy też innymi słowy interaktywnymi.
W szczególności należy zwrócić uwagę na to, że korzystający masowo z reklamy kontekstowej mają sposobność dowiedzenia się sporo na temat działania forów internetowych, interaktywności komunikatorów, które na dziś dzień biją rekordy popularności, jak także z działaniem mailingu, czy stron www. Dodatkowo, nie zapominajmy także i o tym, że kontekstowa reklama bazuje na dostosowywaniu treści czyli kontekstu nośników reklamowych i samych reklam konkretnie do stron i ich charakteru. Warto zatem zwrócić uwagę na to, że reklama kontekstowa bazuje przede wszystkim na tym, że poprzez treść, czyli ubezpieczenie oc gdzie najtaniej właśnie kontekst uderza się do określonej grupy targetowej, w konsekwencji czego możliwe jest sprzedanie jakiegoś produktów, wyrobu, czy też zachęcenie do korzystania z usług świadczonych przez reklamowaną w stylu reklamy kontekstowej firmę. Można mówić o dwóch podstawowych i najczęściej wymienianych opcjach występowania reklamy kontekstowej. Są to warianty kompletnie odrębne, niezwiązane ze sobą nijak. W szczególności chodzi zatem o reklamę prezentowaną na zewnętrznych stronach www, a także i tak zwaną reklamę sponsorowaną, czyli prezentowaną bezpośrednio w zestawieniach wyników wyszukiwarki sieciowej.